Wednesday, October 14, 2009

Bajet 2010 mungkin lebih kecil

KUALA LUMPUR: Bajet 2010, yang dijadualkan dibentangkan pada 23 Oktober di Parlimen, berkemungkinan lebih kecil, kata Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah, hari ini.

"Ia lebih kecil, tetapi kita tunggu sahaja pengumuman oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, ketika pembentangan bajet. Nanti kita akan tahu jumlahnya," kata beliau.

Beliau berkata, kerajaan sedang mengkaji dengan serius untuk mengurangkan perbelanjaan kendalian bagi tahun depan.


Menyentuh tentang perbelanjaan pembangunan, beliau berkata: "Bajet ini merupakan tahun terakhir RMK-9 (Rancangan Malaysia Kesembilan). Perbelanjaan pembangunan adalah baki daripada RMK-9."

Beliau berkata demikian bagi menjawab pertanyaan pemberita tentang saiz Bajet 2010 selepas melancarkan Persidangan Akauntan Kebangsaan 2009 di sini.

Bajet 2009 berjumlah RM207.9 bilion, tidak termasuk dua pakej rangsangan berjumlah RM67 bilion yang diumumkan kemudiannya.

Husni berkata, kementerian itu kini di peringkat akhir persediaan bajet tahun hadapan dan sedang meneliti untuk memperkemas semua input yang dikumpul daripada pelbagai kumpulan.

Sementara itu, model ekonomi baru akan dimasukkan di bawah Rancangan Malaysia Ke-10 yang akan diumumkan pada Jun tahun depan, katanya. - Bernama

No comments:

Post a Comment